Форум "Стелс машины" http://paralay.iboards.ru/ |
|
F/A-18A/B/E/F Hornet/Super Hornet http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?f=5&t=747 |
Страница 2 из 13 |
Автор: | ooooboy [ 27 апр 2011, 23:42 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Boeing's advanced Super Hornet upgrade options |
Автор: | Черномор [ 22 май 2011, 17:47 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Автор: | 10V [ 12 июн 2011, 20:21 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Автор: | flateric [ 07 июл 2011, 13:19 ] |
Заголовок сообщения: | Re: ПАК ФА Т-50 (часть 3) |
Цитата: In 1996, the United States Navy’s F/A-18E/F Super Hornet experienced uncommanded lateral motions, or wing drop, in the power approach (PA) configuration during developmental flight tests. These motions generally occurred between 12 to 16 deg AoA at various leading edge flap deflections. The uncommanded motions were not expected based on computational or experimental predictions<...> Based on data from investigative flight tests, a solution to PA wing drop was found by closing deployable vents located on the leading edge extension (LEX), a strake extending from the canopy to the wing used to generate vortex lift at elevated AoAs. The vents were located at the junction of the LEX and the wing and were originally deflected at 35 deg leading edge down to produce flow through the junction of the LEX and the leading edge flap. LEX vents have since been removed from the production version of the Super Hornet. прототип F/A-18E E1 на серийных машинах они зафиксированы - навечно поворотные поверхности на стыке носка крыла и наплыва при отклонении вниз они "дырявят" наплыв и создают виртуальный аэродинамический гребень, вместо вполне невиртуального, как на доработанных "Жуках". аналогично им, они создает дополнительный вихрь, взаимодействующий с массивным основным, генерируемым наплывом, и предотвращяют его преждевременное разрушение (т.н. 'vortex bursting') и соответствующее крайне неблагоприятное влияние на кили и всю ХЧФ, вызывающее бафтинг Цитата: ...fence is essentially another vortex generator itself. The fence creates a second unsteady vortex that interacts with the vortex created by the leading edge extension. This interaction strengthens the rotation of the main vortex so that vortex bursting is eliminated in the vicinity of the vertical tail. Цитата: These modifications were made to all subsequent F-18A/B/C/D production aircraft and retrofitted to most planes already in service. This solution was far simpler and less expensive than the alternative of completely redesigning the LEX and/or vertical tails. You may also notice that the latest F-18E/F Super Hornet models are not equipped with LEX fences. Since the E/F was a totally redesigned variant, McDonnell Douglas engineers could afford to investigate alternative solutions to further improve the plane's performance. Instead of fences, the F-18E/F makes use of vents located near the junction of the LEX and main wing. These vents automatically open at high angle of attack allowing air to flow over the inner wing. This additional air flow interacts with the LEX vortex to delay vortex bursting in much the same manner as the fence on the older F-18. http://www.aerospaceweb.org/question/planes/q0176.shtml "В наплывах крыла были сделаны прорези, которые способствовали перетеканию воздуха повышенного давления из-под крыла на его верхнюю поверхность. Однако, это решение не оправдало надежд аэродинамиков, и на F/A-18E/F от него отказались." речь - об YF-17A функция "пропилов" - увод погранслоя наверх, от ВЗ Цитата: Instead of fences, the F-18E/F makes use of vents located near the junction of the LEX and main wing. These vents automatically open at high angle of attack allowing air to flow over the inner wing. This additional air flow interacts with the LEX vortex to delay vortex bursting in much the same manner as the fence on the older F-18. Вместо гребней, в F-18E/F используются отверстия, расположеннные на стыке наплыва и крыла. Они автоматически открываются на больших углах атаки, позволяя [перетекающему наверх] потоку течь над центропланом. Этот дополнительный поток взаимодействует с генерируемым наплывом вихрем, замедляя его разрушение почти таким же образом, как и гребни на старых F-18. Цитата: LEX VENT HISTORY
The F/A-18E/F was designed to improve upon the performance characteristics of the older F/A-18C/D aircraft. Improvements were desired in range, payload, growth potential, carrier bring-back, and survivability. To accomplish this, the initial design of the F/A-18E/F increased the dry weight of the aircraft and the wing area by twenty-five percent. The other control surfaces were then altered to accommodate the increase in weight and wing area. Preliminary tests revealed a significant degradation in the lift generated on the wings and the existing Leading Edge Extensions (LEX), leading to an increase of the size of the LEX and an alteration of its shape. The newly designed LEX started farther back on the fuselage, and instead of having a S-shape, the span of the LEX was increased and was changed to a parabolic shape. These changes provided the increase in lift needed to regain the desired performance. During this LEX redesign, the increased span of the LEX decreased the Leading Edge Flap (LEF) span, and significantly affected the aerodynamics surrounding the flap deployment. A vent in the LEX adjacent to the Leading Edge Flaps was created to compensate. The vent created an effective extension of the LEF into the LEX. Wind tunnel tests of the LEX vent configuration revealed several additional aerodynamic benefits: - Increased nose-down pitching moment (providing high angle-of-attack controllability) - Increased lateral-directional stability (enhancing departure resistance and lateral-directional flying qualities) - Increased maximum lift (improving instantaneous turn performance) - Decreased vertical tail buffet (alleviating fatigue) - Increased lift in PA configuration (decreasing approach speed) Due to the cruise drag of a fixed vent, the vent was actuated to open at high angles of attack (above 20°) to provide the above aerodynamic benefits, and close at low angles of attack (less than 12°) to reduce the drag.1 Vent operation was automatic, with only two positions: fully-open and fully-closed. When open, the vent flap was deflected to 33.5° leading edge down. In the Power Approach (PA) configuration, the vent was automatically commanded to the open position, regardless of angle-of-attack. The PA configuration is defined as the landing gear extended, the trailing edge flaps fully deflected to 40°, and the leading edge flaps programmed on an angle-of-attack schedule. This configuration is used for field and shipboard landings and shipboard (catapulted) takeoffs. PA configuration is a relatively low speed configuration with a Mach number of 0.17. During initial flight tests of the aircraft in February 1996, a phenomenon known as “wing drop” was discovered when the aircraft was in PA configuration. Flight tests in this configuration revealed the wing drop would occur when the aircraft’s angle-of-attack approached 12°. Wing drop was officially defined as “an abrupt, uncommanded, roll acceleration.” In other words, wing drop is an asymmetric loss of lift from one wing, resulting in a momentary degradation in control of the aircraft. Later flight tests showed that by closing the LEX vent, the wing drop disappeared. The original cause of the problem and the mechanics of how it was solved were never fully understood. Due to budget and time constraints, however, the program moved on, and a full study of this phenomenon was never undertaken. At that point, the LEX vents were disabled electronically for the PA configuration and retained in the Up and Away (U/A) configuration. Subsequent U/A testing discovered the vents delivered none of the promised benefits. They were consequently deleted from the design of the production aircraft, resulting in a hefty cost and weight savings. |
Автор: | flateric [ 10 июл 2011, 09:39 ] |
Заголовок сообщения: | Re: ПАК ФА Т-50 (часть 3) |
убранные на серийных Супер Хорнетах регулируемые дырки - что происходит с потоком, проходящим через них? можно или нельзя ли считать их вихрегенераторами? |
Автор: | Черномор [ 04 авг 2011, 08:15 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
фото прикольное http://media.defenseindustrydaily.com/i ... %3A57%3A56 |
Автор: | Гость [ 22 авг 2011, 16:44 ] |
Заголовок сообщения: | Re: ПАК ФА Т-50 (часть 3) |
Бывает. |
Автор: | paralay [ 08 ноя 2011, 22:29 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Накладные топливные баки вид сбоку 2.8 м² вид сверху 11.5 м² вид спереди 0.62 м² объём 2.7 м³ вес топлива 2.7 м³ х 800 кг/м³ = 2170 кг / 4800 фунтов Вид спереди 8 м² / был 6.5 м² (увеличен на 19%) вес пустого 14300 кг вес топлива 6668 кг + 2170 кг нагрузка 4 AIM-120 - 161.5 кг х 4 = 646 кг 2 AIM-9 - 85.3 кг х 2 = 171 кг контейнер - 370 кг накладные баки 2 х 150 кг = 300 кг вес взлётный: 14300 + 6668 + 2170 + 646 + 171 + 370 + 300 + 100 = 24725 кг дальность полёта 3000 км / было 2346 км ЭПР в такой конфигурации (оценка) - 4 м² / было 8 м² дальность обнаружения снижена на 20% |
Автор: | axl [ 09 ноя 2011, 12:54 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Цитата: ...В трех оружейных контейнерах (один подфюзеляжный и два подкрыльевых) будут в общей сложности размещены 12 ракет AIM-120, кроме того, на двух торцевых пилонах будут монтироваться ракеты AIM-9X. Таким образом, количество ракет воздушного боя составит 14 единиц... http://www.militaryparitet.com/perevodn ... dnie/1758/ (Правильность перевода не проверял) |
Автор: | allocer [ 09 ноя 2011, 14:47 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
paralay писал(а): ЭПР в такой конфигурации (оценка) - 4 м²/ было 8 м² ЭПР с контейнерами чуть выше, чем без них. Однако при этом подвес вооружения не даёт кратного прироста заметности.А блокеры, обработка возлеВУшных зон и золотистое стекло кокпита вроде было ещё и раньше. |
Автор: | 10V [ 13 ноя 2011, 19:51 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Испытания э/м катапульты, вроде... |
Автор: | paralay [ 23 ноя 2011, 01:28 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Шасси - вместе, баки - врозь! |
Автор: | flateric [ 23 ноя 2011, 21:10 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Цитата: According to Detail and Scale, poor design planning placed the pylons to close together and this caused problems during separations tests. Цитата: Super Hornet wing pylons are toed 4 degrees outboard, meaning the nose of the pylon is farther away from the aircraft centerline than the tail of the pylon. This was done because wind tunnel analyses predicted store-to-aircraft contact for certain stores at certain release conditions. Additionally, the outboard pylons, stations 2 and 10, are CANTED at 3.5 degrees, meaning that the bottom edge of the pylon is farther from the aircraft centerline than the top of the pylon (they don't hang vertically). This was done for store clearance to the adjacent station. Цитата: Looking down from above, nose of the aircraft is to the top of the screen: | \ \ \ | / / / | 1 2 3 4 6 8 9 10 11 The vertical lines are the wingtip rails and centerline pylons. From the rear of the jet (pylons only, no wingtip rails depicted): / | | | | | \ 2 3 4 6 8 9 10 Numbers indictate the weapon station numbers. 1 and 11 are the wingtip LAU-127, 5 and 7 are the left and right fuselage stations (intakes). http://s362974870.onlinehome.us/forums/ ... pic=171684 |
Автор: | буливер [ 24 ноя 2011, 14:20 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
paralay писал(а): Шасси - вместе, баки - врозь! АиК 2011-11 Михаил Никольский, «Супер Хорнет» писал(а): Еще в ходе продувок моделей самолета в аэродинамических трубах, проводившихся в июле и августе 1993 г., было установлено, что некоторые «полезные грузы» при отделении могут сталкиваться с носителем. Во избежание столкновения подвесок с самолетом пересмотрели конструкцию пилонов и развернули их на 3°. Испытания подтвердили правильность принятого решения в целом. Тем не менее проблемы с отделением некоторых изделий остались. Вдобавок неожиданно выявилось, что при определенных вариантах подвесной нагрузки резко возрастает уровень шума и вибраций. Данную проблему пришлось обходить «методически» - ограничением скорости полета. На перспективу рекомендовали изменить конструкцию некоторых типов боеприпасов.
|
Автор: | 1884 [ 01 дек 2011, 16:31 ] |
Заголовок сообщения: | Re: SAAB Gripen NG |
Швейцарские ф-18 недавно прошли "ударную" модернизацию http://www.defenseindustrydaily.com/swi ... ram-04471/ |
Автор: | 10V [ 16 янв 2012, 20:48 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Канадские F-18: http://www.military-quotes.com/forum/sh ... ostcount=2 Финские: |
Автор: | ooooboy [ 11 июн 2012, 17:22 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
F18 Hornet Accident while landing on aircraft carrier очень занятное видео-обрыв тросовой системы аэрофинишора. |
Автор: | flateric [ 22 июн 2012, 23:33 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
в Тушино в тот день мы поехали сразу после собрания первокурсников в маевнике... |
Автор: | flateric [ 26 июл 2012, 02:16 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
эксклюзив от HushKit'a - интервью с пилотом Дэвидом Бунербой, сравнение Жука и СуперЖука от летавшего на обоих типах пилота http://hushkit.wordpress.com/2012/07/13 ... inal-word/ |
Автор: | paralay [ 03 окт 2012, 18:52 ] |
Заголовок сообщения: | Re: Вопросы и ответы - 2 |
ОТЧЕТ О служебной командировке делегации Летно-исследовательского института имени М.М.Громова в Военно-Морской Испытательный Авиационный Центр Боевого применения. |
Автор: | Черномор [ 11 окт 2012, 19:38 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Автор: | flateric [ 15 дек 2012, 02:17 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Автор: | 10V [ 03 янв 2013, 00:27 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Канадские, где то в США: |
Автор: | PKS [ 06 янв 2013, 04:16 ] |
Заголовок сообщения: | Re: Вопросы и ответы - 2 |
Рекламщики Боинга и Локхида думают, что их супержуки без нового радара APG-79 и Вайперы без радара APG-68(v)10 (ещё только разрабатываемого) не могут самостоятельно определять координаты целей для спутниковых бомб. Цитата: Prior to the introduction of the APG-79 radar, it has only been possible for pre-mission planned ground targets to be attacked. Цитата: Northrop Grumman APG-68 radar, the (V)9 multi-mode fire control radar... A new slightly advanced version the V(10) is also developed that included all-weather autonomous detection and targeting for Global Positioning System (GPS)-aided precision weapons.
|
Автор: | bredych [ 21 апр 2013, 12:38 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Автор: | paralay [ 01 май 2013, 06:55 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Автор: | PKS [ 01 май 2013, 20:55 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
paralay писал(а): Хммм, агрегаты заправки шланг-конус Cobham 31-301 Buddy Store
|
Автор: | paralay [ 27 май 2013, 19:28 ] |
Заголовок сообщения: | Re: F/A-18E/F Super Hornet |
Страница 2 из 13 | Часовой пояс: UTC + 3 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |